سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مؤمن، برادرِ مؤمن است ؛ در هیچ حالی ازنیک خواهی برای او دست نمی کشد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
یکشنبه 89 اسفند 8 , ساعت 11:2 صبح

خوش خلقی و کسب محبوبیت

پرسش  :

با توجه به متفاوت بودن فرهنگ ها و ملت ها چه عواملی موجب می شود انسان بتواند محبوبیت و مقبولیت اجتماعی موردنیاز خود را به دست آورد؟

در بخش های قبلی پاسخ به این سؤال به نقش ایمان و عمل صالح در کسب محبوبیت اشاره کردیم، اینک در ادامه دنباله مطلب را پی می گیریم  :
نمونه دیگر، ابر مرد تاریخ، امیرالمومنین علی (ع) است. او درسایه عشق خدا به چنان محبوبیتی دست یافته بود که فردی چون میثم تمار به عشق وی پس از بیست سال از مرگ محبوبش، بر سر چوبه دار از او سخن می گوید و جان خود را دراین راه نثار می کند  .
درعصرحاضر نیز، رادمردان بزرگی را دیده ایم که درسایه عبودیت و بندگی خدا به اوج قله محبوبیت نایل شده اند. به طور قطع تاریخ، داستان عشق متقابل میان امام خمینی (ره) و امت را هرگز فراموش نخواهد کرد. زمزمه مناجات، نوای عطر آگین عبادت و چهره ملکوتی امام، از وی شخصیتی ممتاز و دوست داشتنی ساخته بود؛ به طوری که در دورترین نقاط گیتی قشرهای مختلف، حتی دانش آموزان با فرستادن صدها نامه، عشق شان به امام را ابراز می کردند  .
دانش آموزان مدرسه «سپیرینگ دال» آمریکا درنامه ای خطاب به امام نوشته اند: حضرت امام اگر ممکن است یک جفت جوراب کهنه یا عبا و لباس مستعمل دیگر برای آنها بفرستند، تا آنان به وسیله آن متبرک شوند، و در ضمن هدیه ای نیز برای امام همراه این نامه فرستاده بودند. (مقالات کنگره بررسی اندیشه و آثار تربیتی امام، ص561) محبت به امام نه تنها با گذشت زمان کم رنگ نشد، بلکه روز به روز بیشتر گردید، تا جایی که در تشییع جنازه آن یار سفر کرده میلیون ها نفر شرکت کردند  .
نمونه دیگر، روحانی مبارز و متعهد، امام موسی صدر است. او محبوب ترین شخصیت و در میان تمام طوایف لبنان، اعم از مسلمان شیعه، سنی و نیز مسیحیان و آوارگان فلسطینی به شمار می رفت، تا جایی که بسیاری از مسیحیان، باشور و شوقی عجیب به همشهریان شیعه خود می گفتند: آقای شما، ما را به یاد حضرت مسیح می اندازد . (مجله حدیث زندگی، ش2، ص15)

2- خوش خلقی

یکی از عوامل جلب محبت، خوش خلقی است. قرآن مجید رمز محبوبیت رسول اکرم(ص) را نرم خویی و رفق و مدارای آن حضرت می داند و می فرماید:
از رحمت خدا بود که تو را نرم خو کرد و اگر خشن و سنگ دل بودی، از اطراف تو متفرق می شدند. (آل عمران/159)
بعضی گمان می کنند پیامبران الهی فقط با نیروی اعجاز در قلب های مردم نفوذ می کردند، درحالی که غیر از مسئله اعجاز، یکی از موجبات نفوذ آنان، اخلاق و رفتار کاملا انسانی شان بوده است. طرز برخورد پیامبر اسلام(ص) با مردم طوری بود که آنان را به سرعت به سوی خود و تعلیمات عالی خویش جلب و جذب می کرد. آن حضرت از پیروان خود نیز خواسته است که از این عنصر سازنده در روابط اجتماعی خود استفاده نمایند؛ آن جا که می فرماید:
ای فرزندان عبدالمطلب! شما نمی توانید با ثروت و سرمایه مادی خود محیط وسیع و پرمهری را به وجود آورید که همه مردم را بردرگیرد و دل های آنان را به شما متوجه سازد. پس با روی بشاش و چهره ای گشاده با مردم برخورد و محبت شان را جلب کنید. (کافی، ج2، ص103)

kayhannews.ir;;;.http://noorportal.net

http://noorportal.net/951/1340/1341/40349.aspx



لیست کل یادداشت های این وبلاگ