سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردمان را روزگارى رسد بس دشوار ، توانگر در آنروز آنچه را در دست دارد سخت نگاهدارد و او را چنین نفرموده‏اند . خداى سبحان فرماید « بخشش میان خود را فراموش مکنید . » بدان در آن روزگار بلند مقدار شوند و نیکوان خوار ، و خرید و فروخت کنند با درماندگان به ناچار و رسول خدا فرموده است با درماندگان معاملت مکنید از روى اضطرار . [نهج البلاغه]
 
یکشنبه 89 اسفند 8 , ساعت 11:53 صبح

حسن خلق در آیات و روایات
1-خدای تعالی در توصیف مومنین یکی از صفات بارز آنان را حسن خلق شمرده و چنین می فرماید: «انّما المومنون الذین آمنوا بالله و رسوله و ثم لم یرتابوا و جاهدوا باموالهم و انفسهم فی سبیل الله اولئک هم الصادقون».(7) فقط مومنین واقعی کسانی هستند که به خدا و رسول ایمان آورده و هیچ گونه شک و شبهه ای به خود راه نداده و با مال و جانشان در راه خدا جهاد کنند، اینها به حقیقت راستگویانند.
2- یا در آیه دیگر خدای سبحان در قرآن مجید می فرماید: « اشداء علی الکفار رحماء بینهم»(8) در مقابل کفار سخت گیر و با هم رؤف و مهربان هستند.
3- آیه دیگر: «ولقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه»(9) همانا پیامبر برای شما الگویی زیباست.
4- در بعضی از روایات، اصل دین به حسن خلق تعبیر شده است شخصی به محضر رسول خدا(ص) رسیده و از او پرسید که: «یا رسول الله(ص) ما الدین؟ فقال حسن الخلق»(10) دین چیست یا رسول الله(ص) فرمود: خوش اخلاقی و خوشرویی. طبق نقل، سائل تا چهار بار سوالش را تکرار کرد و در پاسخ همان را شنید که در ابتداء شنیده بود.
در حدیث دیگر: کاملترین مومن از جهت ایمان، نیکوترین آنها از نظر اخلاق، دانسته شد.(11)
پیامبر اکرم(ص) فرمود: کسی که دارای خلق نیکو باشد خداوند او را به درجه کسی که قائم اللّیل و صائم النهار است می رساند.(12)
علی(ع) فرمود: نیکوترین خوبیها، حسن خلق و خلق نیکو است.(13)
امام صادق(ع) فرمود: خدا به شخص خوش اخلاق ثوابی می دهد که در ردیف مجاهد در راه خدا است.
پیامبر اکرم(ص) فرمود: بیشترین وسیله که امت مرا به بهشت می برد خودداری از گناه و خوش اخلاقی است.(14)
امام صادق(ع) فرمود: صبر، نیکوکاری، بردباری و وش اخلاقی از سیره پیامبران است.(15)
امام باقر(ع) فرمود: مومنی از نظر ایمان کاملتر از همه است که از نظر اخلاق بهتر از همه باشد.(16)



لیست کل یادداشت های این وبلاگ